Wednesday 8 October 2014

LONDON FOOD 101


Noe vi fort merket var billigere her enn hjemme, var mat. Andre dagen vår her hadde vi "storhandel" på mat, og kjøpte inn alt vi trengte å ha i skapene våre. Dette gjorde vi på en giga Sainsburrys butikk (Purley Way Croydon), hvor vi endte opp med store, fylle poser. Etter den handelen har vi hatt ca. en "ukehandel" i starten av hver uke (oftest mandag), hvor vi kjøper inn alt vi trenger for den uken. Kjøleskapet vårt er ganske lite, og frysen er bare en hylle, så det fungerer veldig fint å handle hver uke. Vi pleier å bruke rundt 350-400 kroner på mat i uken, noe som gir et matbudsjett på 1500 kroner i måneden. Siden vi har hatt forelderene mine på besøk denne uken, har vi spist mye ute på restaurant og caféer, så ukens handel gjorde jeg ikke før i dag. 


De siste ukene har vi tatt handelen vår på Sainsburrys på Whitgift Centre, som ligger rett over gaten fra oss. Vi har og en Tesco Express nede i leilighetsbygget vårt, men det er en ganske liten butikk som vi som oftest bare bruker til å handle inn få ting vi trenger med en gang / påfyll av brød osv. På Whitgift Centre har vi og en stor Marks & Spencer butikk, med utrolig mye god mat, og i dag endte jeg opp med å handle der. Jeg har hele tiden sett for meg at M&S var mye dyrere enn Sainsburrys, og selvfølgelig er det noen produkter som er mye dyrere, men jeg klarte å finne mye veldig rimelig! På Sainsburrys har de sitt eget "billigmerke" (Sainsburrys Basic) som vi pleier å finne mye billige, men veldig gode, produkter fra. Varer som salami, kjøttdeig, ost og juice er noen få eksempler på hva vi ofte handler i dette merket. På M&S er nesten alle produktene M&S sine egne, noe som betyr at det er lite "kjente merkevarer". Men, de har og billige alternativer, og jeg ble veldig fornøyd med hva jeg fikk handlet hos de i dag. 


Jeg hadde en klar handleliste med litt middager vi skulle ha, frukt og grønt, og litt påfyll av juice og egg osv. Jeg endte til sammen opp med en ganske stor og tung pose fra de, med både kjøttdeig, kylling, jordbær, druer, en stor juice, bagels og mye annet godt. Jeg ble derfor veldig fornøyd med at alt dette til sammen ble £22! Jeg elsker å skrive handlelister (det høres rart ut, I know) og ha en klar plan, men jeg synes og det er veldig viktig å gjøre det, for da vet du akkurat hva du skal handle, før du i det hele tatt har komt inn i butikken. Butikkene har ofte mye fristende, men som oftest trenger du ikke noe av det! Ha derfor en klar plan før du går ut og handler, og ikke la deg friste! Mye av det jeg kjøpte kunne jeg selvfølgelig kjøpt mye dyrere, men siden jeg valgte billige alternativer følte jeg ikke at det var noe dyrere å handle på M&S enn på Sainsburrys, akkurat dette i hvert fall! London er fylt av forskjellige matbutikker (M&S, Tesco, Sainsburrys, ASDA, Iceland, Morrisons osv.), og jeg tror det er viktig å prøve litt forskjellig, og finne ut hvor du liker produktene og prisene best/hva som går best til budsjettet ditt. I tillegg er det jo selvfølgelig viktig hva som er nært der du bor, men hvis du har et utvalg av forskjellige butikker rundt deg, vil jeg anbefale å prøve ut de forskjellige og se på forskjeller i pris, de kan være store! Jeg tenker å lage et eget innlegg om "budget 101" hvor jeg går mer inn på budsjett og økonomi enn her, hvis det er noe folk er interessert i!

When we first moved here we did a massive food shopping one of the first days, and we quickly noticed that food is a lot cheaper here than in Norway. After this first food shopping, we have been doing a weekly one (most often on mondays) where we buy all that we need for that week. Our budget is £35-40 a week, which gives us a monthly food budget at £150. Since my parents have been visiting these last couple of days, we have been outing out at restaurants a lot, so I did not the our weekly food shopping until today. Usually we shop at Sainsburrys at Whitgift Centre, which is just across the street from us. At Whitgift there is also a huge Marks & Spencer store, and today I went there instead. I have always thought that M&S was a lot more expensive than Sainsburrys, but I managed to find a lot of good offers and prices, and did not spend any more money than I would at Sainsburrys. I wrote a clear grocery list before I went to the store, and ended up with a large bag of food for £22. I love writing grocery list and having a clear plan before heading out, but I also think that it is a really important point; if you know what you are going to buy beforehand, you won't get tempted to buy all the stuff the store has to offer, that you really don't need! London has a lot of different grocery stores (M&S, Tesco, Sainsburrys, ASDA, Iceland and so on), and I think that it is important to try out different ones in the start, and find out who's products and prices you like/ fit your budget. I am thinking about making a "budget 101" post, where I can write more about budget and economy, if you are interested! 

No comments:

Post a Comment