Monday 23 June 2014

WHY LONDON?

Jeg er en person som hater å bli konfrontert med valg (alt fra om jeg skal ha cheeseburger eller quarter pounder på McDonalds, til hva og hvor jeg skal studere), og unngår dem når det er mulighet for det. Jeg har alltid hatt planen klar på hva jeg skulle gjøre til og med videregående, men etter det har veien videre vært blank. Jeg har de tre siste årene gått med tankegangen "det er enda lenge til jeg må ta et valg" og svart "vet ikke" når folk har spurt meg om hva jeg skal bli. Men når du begynner i tredje klasse kommer presset virkelig for fult, og valg må tas. Jeg planla lenge å ta et "fri-år" som er veldig populært i disse dager, for å jobbe og reise. Klisjé? Jeg vurderte og å jobbe i et halvt år, for så å dra på 4-måneders studier i New York, "Fashion managment". Begge disse planene er gode og fine, men de var og på en måte bare veier for meg å utsette den videre veien i livet mitt enda et år. Jeg fant derfor etter hvert ut at jeg ville begynne studiene rett etter videregående, og måtte da finne ut hva og hvor. Jeg har alltid vært interessert i journalistikk og andre medie-fag, og lenge tenkt det som en mulig plan for fremtiden. Så etter en lang periode med "kaanskje journalist", bestemte jeg meg for å studere dette.

I starten så jeg på skoler i Norge, men fant egentlig liten interesse i dette. Etter å ha bodd i utlandet tidligere, hadde jeg store ønsker om å fortsette studiene mine et annet sted enn Norge. Her måtte jeg og ta et valg, som var veldig stort og vanskelig, men som egentlig falt ganske lett på London. Selvfølgelig er det mange andre steder jeg kunne tenkt meg (Doha, New York, et sted i Italia, Stockholm eller lignende), men valget falt på London. Det er mange grunner til at jeg personlig valgte London ovenfor alle andre steder, og jeg tenkte å liste noen av de her: (kanskje dette inspirerer noen andre til å ta samme valg som meg? )

1. Engelsk. Jeg har alltid vært interessert i språket Engelsk, og etter å ha bodd i Qatar i to år ble jeg godt vandt til å kommunisere på dette språket. Engelsk er et fag jeg føler meg trygg i (ofte tryggere enn norsk, skriftlig hvertfall) og som jeg ønsker å bli enda bedre i. Ved å studere journalistikk på engelsk føler jeg at jeg kan få mye mer ut av bacheloren min, internasjonalt.

2. Internasjonalt. Både jeg og typen min har valgt "kreative studieretninger",  som det kan være "krevende" å få jobb i og som kan være noe som tar oss forskjellige steder i verden. Ved å studere journalistikk på engelsk føler jeg at jeg får en mye bedre sjangse for å få en jobb som jeg vil ha. Jeg drømmer ikke om å flytte tilbake til småbyen Haugesund etter 3 år i London og jobbe lokalt. Jeg ønsker å ha muligheten til å reise rundt i verden (klisjé) og å skrive om det som skjer rundt omkring, spesielt i Midt-østen/Afrika området (det er i hvert fall det jeg tenker nå, vi får se hva jeg spesialiserer meg i etter hvert).

3. Opplevelsen. Det å være på ferie i London er en opplevelse. Det å bo i London, og å studere der, er i hvert fall det. Jeg ønsker å gjøre mest mulig ut av studietiden min, og ved å bo i en by med så mye liv og kultur og mennesker og alt (æh!) får jeg opplevd noe helt spesielt.

4. Flyturen hjem. Selv om jeg har store drømmer og ønsker å komme meg vekk fra Norge og det norske språk (satt på spissen), kommer jeg og til å ha et stort savn til Norge. Jeg har venner, familie, jobb, hjemsted og mye mer hjemme i Norge, som jeg forlater når jeg flytter. Det som da er så herlig, er at jeg bare er et direktefly med Ryanair borte fra de! London er en av de få plassene Haugesund har direktereiser til, og det er såpass nærme at det vil gjøre at hjemlengselen og flyttingen ikke kommer til å være så forferdelig.

5. Penger. Må vi snakke om penger? Ja. Penger er selvfølgelig noe jeg og kunne listet på "negative sider ved å flytte til London" eller en lignende liste som jeg aldri kommer til å skrive (...håper jeg). Men penger er bare penger, og jeg vil ikke at det skal være en stopper for meg. Ja, det er dyrt å studere og bo i London. Ja, jeg kommer til å få et ganske fint studielån. Men det gjør mange andre og? Uansett om jeg hadde studert i Norge eller hvor som helst, hadde jeg tatt opp et studielån, og selv om dette kanskje ikke hadde vært like stort, er det et lån. Jeg vil som sagt ikke at penger og økonomi skal være en stopper for mine drømmer og planer, og når det finnes en løsning på det (lånekassenså ser jeg ikke problemet med det. I tillegg er det mye som er billigere i London enn i Norge, som mat, alkohol, underholdning og annet!



Image and video hosting by TinyPic
Det finnes selvfølgelig flere grunner til hvorfor jeg valgte London, men dette er noe av det viktigste. Hvis du lurer på noe, så er det bare til å spørre!


1 comment:

  1. Du kommer nok til og få en kjempeopplevelse som student i London. Skulle egentlig begynne i England selv til høsten, men så traff jeg min nå blitt samboer og da ble det Kristiansand i stede, haha:) Men jeg skal definitivt på utveksling utenlands senere;) Masse lykke til :D

    ReplyDelete