Sunday 1 June 2014

KUNSTEN Å VELGE

På UCAS, som er søknadsskjemaet du bruker på studier i Storbritannia (akkurat som samordnaopptak), kan du søke på 5 forskjellige universiteter. Siden du bare skal gå på 1 skole høres nok 5 ut som mer enn nok, men med alle de forskjellige skolene du kan velge mellom blir det fort vanskelig og bare velge ut 5. Hvis du søker gjennom acrossthepond (noe jeg virkelig anbefaler!), har de en del skoler de sammerbeider med, og som du kan søke på. Men, du har og muligheten til å velge andre universiteter enn disse, og da er valgmulighetene store. For å muligens gjøre valg-prosessen litt enklere, skal jeg gi noen tips, basert på mine egne erfaringer i søknadsprosessen:

1. Bruk AcrossThePond, men sjekk ut andre universiteter også! AcrossThePond sammerbeider med mange gode universiteter, og jeg har selv valgt å studere på et av de (Roehampton), men jeg søkte og på 2 universiteter som de ikke sammerbeider med. Jeg spurte da rett og slett veilederen min om dette var mulig, og det klarte hun å fikse (hun fylte ut søknaden min på UCAS!). Jeg valgte å søke på et universitet i Liverpool og University Of The Arts London, som de ikke sammerbeider med, men som interesserte meg. Ikke lås deg bare til de universitetene AcrossThePond sammerbeider med, fordi det finnes veldig mange andre gode universiteter også. Vær også oppmerksom på at sammerbeidsuniversitetene deres mest sannsynlig vil ha en god del norske studenter (hvis dette er noe du er/ikke er interessert i, tenk over dette!)

2. Gjør research! Jeg har brukt en god del tid i det siste på å søke rundt etter informasjon og vurderinger om universitetene valget stod mellom, men jeg skulle ønske at jeg hadde gjort litt mer av dette før jeg sendte søknaden min. Bruk google, let etter blogger, les reviews og andre artikler om universitetene, for å få mer informasjon. Hvis du vet hva du skal studere, og hvor du helst vil være, kan du enkelt og greit google "best journalism studies in London" (eksempel fra mitt studie) eller noe lignende, for å finne ut hvor du kan studere det du skal.

3. Sjekk ut unistats! Det finnes en god del sider med rangeringer over de beste universitetene og reviews, men mange av de kan gi et litt "feil inntrykk". Ofte på disse rangeringene er det selve universitetet som får en plassering, og du vet ikke hvorfor skolen ligger så høyt/lavt, og hvordan skolen er i forhold til det courset du skal studere.  På nettsiden http://unistats.direct.gov.uk/ kan du skrive inn universitetet og courset du skal studere, og du får kommentarer og statistikk for akkurat det du skal studere. Du kan og sammenligne flere universiteter, hvis du står mellom valget mellom flere universiteter. Nettsiden er basert på elevers kommentarer og erfaringer, og dette synes i hvert fall jeg har vært veldig hjelpsomt.

4. Bruk universitetets nettside! Alle universitetene (vil jeg tro) har sin egen nettside, som er en viktig kilde for mer informasjon. Her kan du lese om det du skal studere, hva du kan kombinere courset med (hvis du er interessert i dette), se bilder fra skolen og sjekke ut de forskjellige modulene du skal ha og kan velge mellom (fag). En av de viktigste grunnene til at jeg valgte Roehampton var at jeg kunne kombinere Journalism med Photography, og at modulene jeg kan velge mellom hørtes veldig spennende ut, og det var god informasjon om dette. På nettsiden kan du og sjekke hvor mye universitet koster (noe som er den andre hovedgrunnen til at jeg valgte Roehampton) og om det er mulighet for at du kan få et Scholarship (noe igjen; jeg gjør på Roehampton). Mange universiteter har og en egen nettside/ mye informasjon om studentlivet, studentsamfunnet osv. Dette kan og være greit å sjekke ut litt om, det er viktig å tenke litt på den sosiale delen av studiene og, og ikke bare den akademiske delen!

5. Ta kontakt! Hvis du har noen spørsmål angående hva som helst, til universitetet, AcrossThePond, meg eller noen andre, så ikke vær redd for å ta kontakt! Jeg har sendt utrolig mange mailer frem og tilbake med både rådgiveren min fra AcrossThePond og de forskjellige universitetene jeg søkte på, i tillegg til at jeg har lest på spørsmål og informasjon på andre London-blogger osv. Dette er på grunn av usikkerhet og ønske om mer informasjon, og alle svarer gledelig og sier at jeg bare må spørr hvis det er noe mer jeg lurer på, så ikke vær redd for at du maser/plager.

Image and video hosting by TinyPic
Ble litt kjedelig uten bilde, så la med et bilde fra en fotoshoot jeg hadde med Anne Marthe tidligere i dag, sjekk ut bloggen hennes for mer!


No comments:

Post a Comment